У цьому параграфі ти: • пригадаєш, що вивчав про інформаційну безпеку; • дізнаєшся про віктимну поведінку; • вчитимешся протидіяти торгівлі людьми; • дізнаєшся, як допомогти другові в скрутній ситуації; • ознайомишся з поняттям меж допустимої самооборони; • усвідомиш небезпеку деструктивних сект і тероризму; • потренуєшся уникати ситуацій нападу і пограбування. У 5—7-х класах ви вивчали правила безпечної поведінки у соціальному середовищі: як поводитись у натовпі, спілкуватися з незнайомими людьми, захищати своє житло. Також аналізували інформаційну безпеку свого соціального середовища. Телебачення, радіо, Інтернет, інші засоби масової інформації (ЗМІ) відіграють важливу роль у нашому житті. З них ми дізнаємося новини, вони впливають на наші цінності, ставлення, рішення і поведінку. Цей вплив може бути позитивним і негативним. Об'єднайтесь у три команди (плюс, мінус, судді). Завдання: команда «плюс»: наводить приклади позитивного впливу ЗМІ; команда «мінус»: розказує про негативний вплив ЗМІ; команда «судді»: вислуховує аргументи сторін і дає поради, як можна послабити негативний і посилити позитивний вплив засобів масової інформації. Психологи і криміналісти вважають, що самі жертви провокують більшість злочинів. Виникла навіть наука — віктимологія (від англ. «victim» — «жертва» і грецьк. «логос» — «вчення»). Наприклад, людина зійшла з поїзда на вокзалі великого міста. В руках у неї важкі валізи і карта. Ти, побачивши її, нічого й не подумаєш, а злодій одразу розуміє: приїжджий, ніхто не зустрічає, міста не знає, речі заважають. Якщо ця людина довірлива і звертається по допомогу до перехожих, вона — найкращий об'єкт для зловмисників. От і лунає звідусіль: «Найде-
|