Одним із найважливіших чинників, що впливає на розвиток особистості, є умови, в яких вона розвивається, — контекст розвитку. Саме контекстом розвитку пояснюється те, що діти (незважаючи на генетичну подібність) виростають іншими людьми, ніж їхні батьки. Покоління — група людей, які народилися в певний період часу (наприклад, покоління 50-х народилося в період з 0t.01.50 по 31.12.59). Зазвичай покоління в межах однієї ; країни має подібний контекст розвитку. Об'єднайтесь у 3 групи і порівняйте контекст розвитку вашого покоління і покоління ваших батьків: група 1: економічні умови; група 2: політична ситуація; група 3: освіта, технології, культурне середовище. Розвиток людини впродовж життя є поступовим і достатньо прогнозованим процесом. Спершу дитина вчиться тримати голівку, відтак сидіти, стояти, ходити. Те саме відбувається з її психологічним і соціальним розвитком. Спочатку вона вчиться впізнавати тих, хто за нею доглядає, усміхатися, вимовляти перші звуки, склади, слова, короткі речення і так далі. Отже, попри те, що кожен має власний генетичний код і перебуває під впливом унікального поєднання зовнішніх чинників, у ньому можна помітити й те, що є спільним для більшості людей одного віку (навіть якщо вони жили 100 чи 200 років тому). Усі теорії розвитку особистості визнають, що фізичний, психічний, соціальний і моральний розвиток людини відбувається у певній послідовності (стадіями). Хоч психологічні теорії оперують поняттям «середньостатистична людина» (якої в природі не існує), вони допомагають краще зрозуміти можливості людей та вікові особливості їхньої поведінки. Однією з найцікавіших теорій розвитку є вчення про стадії психосоціального розвитку Еріка Еріксона (1902-^1994), Згідно з його теорією, психосоціальний розвиток людини охоплює 8 стадій. З них 5-у дитинстві, 3 стадії — у зрілому віці. Стадії — це найголовніші завдання, які людина має розв'язати у певний період свого життя (мал. 45). Ерік Еріксон Контекст розвитку — це середовище, в якому розвивається дитина: час, місце її народження, економічна і політична ситуації, система освіти, технології, культура.
|